De vereniging

OVer BV Nijeveen

Op 14 augustus 1972 kwamen enkele nieuwe bewoners van Nijeveen tot de oprichting van een badmintonvereniging. In die tijd werd alleen voetbal, korfbal en volleybal beoefend in Nijeveen. De eerste jaren werd gebruik gemaakt van de Schalle, pas in 1980 werd de Eendracht voor badminton in gebruik genomen. Bij de oprichting werd besloten alleen als echtparen in te schrijven. Zo ontstonden er namelijk meteen mixkoppels! Als ledenwervingsactie een gouden greep natuurlijk! Dit systeem heeft maar twee jaar stand gehouden.

De eerste jaren waren er maar twee velden beschikbaar, 1 oefenveld en 1 speelveld. Met plakband moesten eerst wel de lijnen op de vloer aangebracht worden! In Meppel waren wat badmintonleden die goed konden spelen en wel eens in Nijeveen op de speelavond kwamen om ze de kneepjes van het vak te leren! Er was namelijk geen trainer.

De contributie werd maandelijks contant betaald! Er werd gespeeld met houten rackets die gezamenlijk werden ingekocht! De eerste jaren werd gekenmerkt door veel lol en gezelligheid, aangestuurd door een bestuur van drie leden. Er kon niet altijd gespeeld worden want de Schalle was tenslotte een dorpshuis. Het in gebruik nemen van de Eendracht betekende veel mogelijkheden! Toen pas ontstond de jeugdafdeling van BV Nijeveen. Er werd een trainer aangetrokken en er werden dorpentoernooien georganiseerd. Het ledenaantal bleef groeien en in 1988 werd zelfs een ledenstop toegepast voor spelers die niet in Nijeveen woonden.

Momenteel spelen we met 3 jeugdteams en 2 senioren teams competitie. Jaarlijks worden er jeugdleden geselecteerd voor de Badminton Academy te Heerenveen. Enkele spelers zijn inmiddels gaan spelen bij grote verenigingen vanwege hun hoge niveau. Voor die spelers zijn bij een relatief kleine vereniging als BV Nijeveen niet genoeg mogelijkheden. De trainingen van Han zijn befaamd, vanuit Meppel, Steenwijk en Staphorst weten steeds vaker jeugdige badmintonners de weg naar Nijeveen te vinden.

Begin 2017 is trainer Han van Room met pensioen gegaan.

Wil je een keer meespelen?

Wil je eens uitproberen of deze sport wat voor je is? Kom een aantal keren meespelen! Neem vooraf even contact op met een van onze bestuursleden voor alle informatie.

Badmintonvereniging Nijeveen

jublogo (1)